söndag 26 september 2010

Tävlingsrapport, Ekratten

Ekratten från kartläsarstolen...

Asarum och Ekratten! Äntligen! Sydsveriges absolut fränaste vägar skulle avgöras och sista deltävling i SSRC. Vi var på plats för att skydda vår placering i cupen och för att få sladda, givetvis!

Noterna gicks igenom länge och jag tog bort mycket onödigt, för här skulle det minsann hinnas med.

ss1: Örseryd. 10,45 km. Bra med och gött flyt. Fick hemska minnen från stenstolpar som jag fick se från sidorutan igen (där höll vi på att bli förra året). Strax efter är det en V2-/kr. Det var lucka och om jag ska vara riktigt ärlig så tror jag inte att han till vänster lyssnar. För han svängde inte vänster iaf. Han läser vägen och vips, så var vi ute och plogade opel på åkern. Tappade kanske 10 sekunder innan vi var uppe på vägen igen. Men vi var inte ensamna ut på åkern... (som tröst). Vi hade en 8:e tid i klassen.

ss2: Stensfors 4,1 km. Bra attack. Men båda två satt och väntade på indianöverfallen efter krönen. Men det kom aldrig något! Lite mer ärligare väg och vi fick faktiskt till en bra tid på - 3:e tiden i klassen och 6:e tiden totalt på ss.

ss3: Abborremåla 5 km. Go Blekingeväg och här funkade det bra. 4:e tid i klassen.

ss4: Gyngamåla 3,7 km. Dumt misstag i starten. Förlåt Peder om du fått rejäla nypmärken i högerarmen, men vad skulle jag göra? Peder blev förbannad på sig själv och här kördes med rejäl attack. Man kanske skulle reta upp han innan, för här gick det brett och snabbt! 2:a tid i klassen och 5:e tid totalt. Vad det gör o bli lite förbannad!

Nu hade vi 30 minuters service. Vi låg 5:a eller 6:a inför sista sträckan som skulle vara mandomsprovet i dag. 1,5 mil superkrokig väg. Här kan man förlora allt eller vinna allt. Vi satsade på det senare och servicen bytte däck.

ss5: Skärserås 15,1 km. Nu j***r. Starten gick och efter några 100 meter från start kom den berömda ÖV1. Sladdade för mycket och ställde sig på tvären på vägen. Backa. Irriterad. Inga vackra ord sas och nu skulle här laddas! Vi slog i höger bak i en stengärdsgård. Ingen fara, märkte det "knappt". Efter någon km hände det som inte fick hända. Jag kom av mig i noterna. Hade ingen aning om var vi var. Allting såg likadant ut och jag skrek till Peder "-Det är bara tvåor överallt, håll i". Och det gjorde han. Medans jag letade febrilt i var vi var i häftet hade jag nära döden upplevels i varje sväng. Kanske har sladdats så mycket innan, men innan har man inte tittat ut genom sidorutorna. Tack vare en /gårdsplan kom jag in i häftet igen. Strax därefter var det "rätt rakt" med tre - fyra rejäla lyft och krön. Flög rejält över samtliga, men sista höll på att sluta riktigt illa. Slog i en sten/hål i vägen och tippade framlänges. Tänkte att "nu dör vi". Men det gjorde vi inte. Framvagnen var inte som den skulle. Punka höger fram. Efter en km ungefär gick växellådan sönder. Grova ord och svängde in på en lucka i skogen. Där var denna dag över. Opeln såg inte för vacker ut. Hade fått stå ut med en hel del under dagen och behövde verkligen plåstras om inför kommande helg...
Konkurrenterna kom inte heller där vi stod bredvid vägen. Hade vi tagit oss i mål hade vi blivit 3:e trots mängder med misstag och besök vid sidan om vägen.

Inga SSRC poäng idag, men vår 5:e plats i cupen behölls och vi får vara med och åka finalen i Älmhult 23 oktober!